dilluns, 30 de març del 2020

Història d'un sector - Capitol 4


Som-hi!

Ja havia parlat amb la Junta i també havia parlat amb tots els treballadors de la casa.

Ja m’havia fet perfectament a la idea del que hi havia quant a organització, però ara em quedava començar a entendre la filosofia de la Junta i quines coses havien de canviar en endavant. 

També quins eren els plans del futur mes immediat com la ampliació de les instal·lacions a la part posterior del edifici actual per tal de donar cabuda a empreses que reclamaven la necessitat d’ampliar els seus negocis. D’aquesta ampliació en parlarem mes endavant  ja que va lligat amb la reordenació del sector que afecta a les finques de l’entorn del Mercat.

Perquè ens situem i puguem veure la diferencia entre l’inici i el final d’aquest llibre,faré un repàs de les actuacions que a data d’avui  es portaven a terme dins l’activitat general del Mercat:

VENDA DIRECTA: Es l’espai  de venda on els productors exposen els seus productors  i cada soci disposa de la seva o seves pròpies parades. L’horari de la venda directa es dilluns , dimecres i divendres  de 15 h a 18 h. La filosofia de l’horari reduït es senzilla. Es tracta de concentrar la oferta directament del productor per dos motius essencials : La venda ràpida perquè el productor pugui seguir produint la resta del temps i per altra banda que el comprador tingui la possibilitat de triar entre una amplia oferta en temps reduït perquè pugui atendre després el seu negoci sense haver de passar el dia de viver en viver per fer les seves compres.

A l'antic Mercat, el que sempre anomenem l'hivernacle i que estava situat just on ara trobem la zona de parking, es va intentar instaurar també el sistema de venda per subhasta, però mai va funcionar, Sota  el meu criteri perque la subhasta i la venda directe son sistemes incompatibles. No te sentit portar productes a una subhasta si també els pots trobar a la Venda directe abans o desprès.

La venda directa comporta una sèrie de feines complementaries sobretot de control. Hem de pensar que parlem de 270 parades i 40 botigues de complements per producció i floristería : A tal efecte existeix un Reglament de Règim Intern que fa referencia a temes de respectar els horaris, de limitació dels espais de cada soci, de carregues i descarregues i de control de parades per tal que no hi hagi venedors infiltrats que no siguin socis. Això passava molt per Sant Jordi i Tots Sants quan alguns socis llogaven les parades a gent de fora, com si fos producte del pròpi soci.

Pel que fa referencia a la neteja i al manteniment, s’ha d’organitzar la recollida dels carrys dels compradors i amb la figura del cap de manteniment, qualsevol incidència a nivel de funcionament de tota el que fa referencia a la part elèctrica i de Serveis.

Dins les tasques habituals també es feia una recollida de dades pel que es referia als preus i quantitats per varietats que cada soci havia venut. El Mercat que tenia un conveni amb diferents escoles de F.P,i contarctava un becari/a per dur a terme la entrada de les dades recollides. D’aquests manera es tenia un registre de fluctuació de preus, sobretot de la flor tallada que era el mes variable i es publicaven a la revista que editava la casa  anomenada “La Gaseta”.
Aquestes son , perquè ens entenguem, les tasques bàsiques que comportava la venda Directe.

Son les tasques que jo havia de supervisar i donar compliment com a feina essencial : Això també comportava la subcontractació d’un servei de vigilància i seguretat, tant per les hores de Mercat com per el control nocturn de totes les instal·lacions.

La meva feina incloïa també la subcontractació del servei i manteniment de jardineria de tot el recinte de la S.A.T. així com dels serveis subcontractats de neteja de banys i oficines.

HORTIMOSTRA: Era la fira del Sector per Excel·lència. Un cop l’any,  el darrer cap de setmana  de novembre i ja des dels inicis del Mercat es va constituir aquesta fira que tenia la finalitat de concentrar productors i proveïdors de material vegetal durant  2 dies per tal que , en un ambient relaxat i creat per la ocasió , els productors poguessin fer les planificacions de compra del planter, dels testos, maquinaria, hivernacles etc., D’aquesta manera també s’impedia que els venedors vinguessin a veure els productors durant l’any els dies de Mercat, entorpint l’activitat d’aquests.


Per fer la fira mes atractiva, s’havia creat un concurs de flor tallada on els socis productors exposaven les seves varietats i  es donaven premis a la millor qualitat del producte la qual cosa suposava per una banda un atractiu mes a la fira i per l’altre una motivació pels productors.



El dissabte de la fira s’organitzava un sopar on es feia el lliurament de premis i on es convidava a una personalitat política vinculada a la Generalitat de Catalunya.

En aquest cas la meva implicació a la Hortimostra era la de coordinar el tema de muntatge i desmuntatge juntament amb la Secretaria de Presidència, que portava el tema del expositors i també el tema de protocol, inauguració i activitats paral·leles de la fira.

Val a dir que un dels mèrits d’aquesta fira es que donat que es portava a terme en el mateix recinte que la venda directa i tenint en compte que el mateix divendres que es començava el muntatge hi havia Mercat de Venda, us podeu imaginar el que això implicava a nivell de feina per part de tot el personal de la casa. Durant tota la nit es procedia al muntatge dels stands per part de cada expositor i l’endemà a les 10 del matí s’inaugurava la fira.

En la darrera edició (1991), la fira havía comptat amb un total de 80 expositors.

MERCAT DE NADAL:  La setmana posterior a la Hortimostra, sense descans després d’un cap de setmana on la mitjana d’hores dormides era entre 4 i 6 hores en tot el cap de setmana  venia el muntatge del Mercat de Nadal.

El Mercat de Nadal es un Mercat exterior que dona cabuda als productors d’arbres de Nadal i que es paral·lel al Mercat de venda directa obrint una hora abans per tal que els compradors tinguin temps de visitar les dues seccions. El Mercat de Nadal s’inicia  el primer divendres despres de  Hortimostra i s’acava  la vigilia de l’inici de les festes. La nostre missió es la de preparar una oferta atractiva alhora que hem de repartir els espais per cada empresa participant i fer un vallat del recinte que ocupará durant aquestes tres setmanes.

Inicialment aquestes van ser les tasques que comportaven la meva implicació directe pel que fa al meu càrreg com a Cap del Mercat.

En el proper Capítol parlaré de les que inicialment no depenien de mi, però que mes endevant i ja com a Director també hi vaig tenir implicació directe i/o indirectament.