dilluns, 30 de març del 2020

Història d'un sector - Capítol 5


Altres activitats


Però al marge de les tasques que la Junta m’havia responsabilitzat, al Mercat es feien altres activitats :

MARKETING - PROMOCIÓ : S’editava la revista “La Gaseta” que era la eina mes potent per mantenir els clients informats sobre les activitats i els productes que els floristes y Centres de Jardineria bàsicament podien trobar al  Mercat. A la revista s’explicava les avantatges  i els beneficis de comprar directament als productors amb la diferencia que això suposava en vers les compres a majoristes  o comercials tant de la zona de Catalunya com d’altres zones d’Espanya.



Al Mercat en aquella època venien compradors de tot l’Estat. Sobretot els majoristes (també anomenats auto-ventes)  d’altres zones que desprès revenien els productes directament a les floristeries.

La Gaseta era l’eina de comunicació directa que s’enviava a tots els clients que constaven registrats a la casa i que eren mes de 3000. Llavors no existia Internet ni els mòbils i aquest era el millor sistema de publicitat que teníem com a reclam.

L’any 1992 la Gaseta la portava la Marina Solá que mes tard va a passar a la Intermediació (Comercial d’exportació del Mercat)
La revista sortia puntualment el dia 15 de cada mes i en aquells temps venia a ser  d’un format com el “full dominical” que donaven els diumenges a missa d’11. Vaja un full gran desplegable de 4 plecs.
S’hi publicaven temes d’actualitat , cursos, temes tractats a les Assemblees,  Noticies del sector, preus mitjos de la flor, anuncis per paraules, etc. I es finançava en una part pels anunciants i l’altre subvencionada amb els pressupostos generals de la S.A.T.

PROJECTE FLOR A L’ABAST :Ja fa temps que aquesta  Junta esta treballant en el projecte “Guinguetes”.

El projecte  “Guinguetes” ve de la inquietud del sector que veu com la crisis dels últims anys fan que la compra de flors i plantes es vegi ressentida al no ser un producte de primera necessitat.

Els productors i els Majoristes de flor tallada, en aquest cas van de la ma per buscar un canal de venda poc explotat al nostre país com es la venda per impuls.  Hi ha la sensació de que les floristeries venen a preus massa elevats i això comporta que la gent no compri els nostres productes i que potser caldria instal·lar entre tots , seguint el model d’Holanda una cadena de “Guinguetes” (Quioscs) en el s quals es vengui  la flor sense manipular, tal com es presenta des de la producció i a uns preus molt assequibles.
Es proposa  conjuntament amb l’Associació  de productors de flor tallada,  i el Mercat Central de la Flor de Mercabarna  fer una aportació conjunta per realitzar un estudi de Mercat en aquest sentit, i que finalment s’adjudica a la empresa Barcelona de Tecnología S.A.

Encara que existeixen diverses alternatives, la nova organització comercial que es vol constituir constaria d’una xarxa de guinguetes a l’entorn d’una societat gestora que tindria entre d’altres les funcions d’assessorament, distribució física i finançament dels nous punts de venda.

El projecte consta de tres fases d’execució:  una primera d’estudi de viabilitat i una segona de prova pilot, que permetrà assolir un know how que ha de facilitar la tercera fase de desenvolupament i explotació extensiva.

ASSOCIACIO USUARIS D’ENERGIA : L’octubre d’aquest any 1992, es constitueix l’Associació d’Empresaris i Professionals Agraris Usuaris d’Energies.

Aquesta Associació es constitueix amb la voluntat de defensar  els preus dels diversos combustibles utilitzats pels productors i establir un preu conjunt per tal de ser mes competitius a l’hora de produir i sobretot per reduir les factures energètiques tant costoses pels productors que en molts casos han d’escalfar les seves produccions quan arriba l’hivern.

S’arriba a acords amb REPSOL  pel preu del gas-oil i fuel-oil, i amb GAS NATURAL pel preu del gas.

Cal dir que aquesta associació va arribar a aconseguir preus molt avantatjosos pels pagesos i que va ser una iniciativa portada a terme des del Mercat.

INTERMEDIACIÓ DEL MERCAT : A principis del 92, la Junta Rectora va crear Intermediació del Mercat secció planta, tenint en compte que en aquells moments la experiència amb la exportació de flor tallada no havia acabat de cuallar i la planta ornamental començava a experimentar un creixement important degut també a  que en els darrers anys alguns productors de flor tallada s’havien anat passant al cultiu de la planta ornamental.



La Intermediació, va ser una idea nascuda fruit dels excedents d’alguns tipus de planta dels socis del Mercat i una de les claus per fer funcionar un sector on el consum interior era mes baix que al país veí. Es va pensar , amb molt bon criteri, que tenint un mercat de consum molt mes elevat que el nostre ben a prop, el mercat francès, i que la planta a diferència de la flor tallada s’havia de transportar via terrestre, per proximitat seria una bona idea oferir-la a centres de jardineria francesos mitjançant un comercial que parles la llengua i que tingues certa experiència en el mon de la planta.

En aquell moment i comptant en pessetes el consum de flor i planta a Espanya estava en una mitjana de 3.800 pessetes anuals per càpita, mentre a França estava gairebé al doble, es a dir 7.500.-pessetes. I si parlem d’Alemanya o Suïssa la diferència es encara mes exagerada.

Amb aquesta gran idea de la Intermediació, es va incorporar al Marco Lorenzi que havia treballat a algunes empreses del sector amb alguns clients francesos, entre elles Plantsat.

I així, en un racó del mercat on actualment hi ha ubicades les cambres frigorífiques de la flor tallada dels socis es va iniciar la comercial d’exportació de la S.A.T. (Forma jurídica en que estava constituït el Mercat). Allà s’hi va estar fins l’any 94 que es va fer la primera ampliació del Mercat en els terrenys de dalt just per damunt del carrer de Maria Vidal.

A la Comercial hi van començar el Marco com a venedor i l’Adolfo Trobalón com a mosso de magatzem. L’Adolfo de qui també en parlaré mes endavant va ser un noi amb mala sort a la vida. Era un tros de pa i molt treballador que va morir l’any 2012 fruit de una sèrie de circumstàncies adverses que sota la meva opinió li van venir precisament per això, per ser una persona que no sabia dir que no a ningú.

Amb l’augment dels clients i pensant en la propera campanya de primavera, va ser quan s’hi va incorporar el José Antonio , i així la Junta va matar dos pardals d’un sol tret. El va treure de la Venda directe com a responsable i va reforçar la Intermediació. Així que tots contents.

Poc a poc la Intermediació va passar de la filosofia de treure la part dels excessos de planta que no angulía el Mercat interior a produir expressament per la exportació, primer pel mercat francès (per proximitat) i mes endavant per altres mercats.

Les activitats narrades en aquests dos darrers capítols, son les que es portaven a terme en el moment en el que jo vaig entrar a formar part de la plantilla de la S.A.T.

Això servirà al lector per poder fer-se una idea de les coses que al llarg del temps van anar canviant.